سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کهکشانهای بیضوی وکوازار ها

ارسال‌کننده : محمد کاظمی در : 89/2/30 11:50 صبح

 

از نظر شکل شبیه به توپ فوتبال امریکایی و تا شکل کروی متغیر هستند و اشکالی بین اینها یافت می شود.برخلاف دیگر کهکشان ها که نور ابی از اختران فروزان و کم عمر منعکس می کنند، کهکشانهای  بیضوی زرد رنگ به نظر می رسند .علت این امر این است که شکل گیری اختران این کهکشانها متوقف شده اندکه می توان نتیجه گرفت که تقریبا تمام نور انها از اختران غول سرخ که طول عمر زیادی دارند تامین میشود.

کهکشان های فعال و غیرفعال

از تمام کهکشانها میزان معینی تشعشع الکترومغناطیسی ساطع می شود.برخی از کهکشان ها به طور غیر عادی ،مقادیر زیادی تشعشع تابش می کنند،که به این کهکشان ها، کهکشانهای فعال گفته می شود. انرژی انها از منبعی با جرم بسیار زیاد اما به هم فشرده که در مرکز کهکشان فعال قرار دارد تامین می شود.

انرژی اغلب به صورت اشعه ی ایکس ،موج رادیویی و همچنین نور است و میزان انرژی ازاد شده به قدری است که نمی توان تصور کرد که اختران انها بوجود اورده باشند.اختر شناسان براین عقیده هستند که تنها جسمی که قادر است این مقدار انرژی را ازاد کند یک حفره ی سیاه فوق العاده پرجرم است.بنابراین علت اینکه برخی کهکشانها از جمله کهکشان خودمان انرژی نسبتا کمی ازاد می کنند این است که حفره ی سیاه مرکزی کوچکی را درمیان گرفته اند.

ادامه مطلب...


کلمات کلیدی : کوازار ها و کهکشان های فعال و غیر فعال، سحابی ها چه هستند؟

نظریات متعددی از انیشتن در مورد نجوم

ارسال‌کننده : محمد کاظمی در : 89/2/30 11:14 صبح

1.نظریه ی انحنای فضا(در سال 1917):

فرض کنیم روی یک تشک گلوله سنگینی می اندازیم در این حالت خواهیم دید که گلوله حالت انحنایی روی تشک ایجاد کرده است.حال اگر توپ کوچکی را روی تشک رها کنیم از انحنای ایجاد شده عبور خواهد کرد ودر کنار گلوله خواهد افتاد. ماجرای سیاه چاله ها هم طبق نظریه ی نسبیت عام انیشتن درست به همین صورت است.به طوری که جرم زیاد سیاه چاله ها باعث انحنای فضا-زمان می شود و اجرام را به طرف خود می کشد ویک حلقه ی زمانی در سیاه چاله ایجاد می شود واگر به فرض مثال شما از این حلقه عبور کنید احساس خواهید کرد زمان دچار اختلال شده است وفردا همین دیروز می شود که در این حالت هرروز شما به عقب بر می گردید.

 

ادامه مطلب...


کلمات کلیدی : نظریات فضا، سحابی ها چه هستند؟

سیارات

ارسال‌کننده : محمد کاظمی در : 89/2/30 11:4 صبح

سیاره یا گویال یا روان گوی، به جسمی فضایی باجرم بسیار زیاد گفته می‌شود که گرد یک ستاره  در گردش باشد و خود نیز ستاره نباشد.

بنا بر تعریف  اوت (میلادی) اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی سیاره در سامانه خورشیدی (منظومه شمسی) جرمیست که:

1-در مداری به دور خورشید در گردش باشد.

2- آن قدر جرم داشته باشد که گرانش خودش بر نیروهای پیوستگی جسم صلب آن غلبه کند. یعنی در تعادل هیدرواستاتیک باشد و شکلش نیز تقریباً مدور باشد.

3- توانسته باشد که مدار خود را از اجرام اضافه بزداید.

جرمی که تنها سازگار با دو شرط اول باشد و یک ماهک (قمر) هم نباشد سیاره کوتوله تعریف شده‌است.

واژه سیِاره درفارسی از عربی  (به معنی «راه‌پیما») گرفته شده که ترجمه دقیقی است برای واژه(پلانِتِس) یونانی . در عربی به سیاره «کوکب» می‌گویند. همچنین «گویال» و «هَرپاسپ» (آنندراج) و «روان گوی» به عنوان هم سنگ (معادل) پیشنهاد شده‌است.

گویال (مرکب از گوی+ال) به نظر می‌رسد که واژه‌ای جدید باشد چرا که در لغتنامه? دهخدا ردی از آن نیست.

واژه? «هرپاسب» اما واژه‌ای کهن است که در واژه نامه‌های «آنندراج»، «برهان» و «جهانگیری» از آن نام برده شده‌است. در برهان در برابر «هرپاسب» چنین آمده‌است: «هر یک از سیارات را گویند که آن زحل و مشتری و مریخ و آفتاب و زهره و عطارد و ماه باشد و جمع آن «هرپاسبان» است». در واژه نامه? جهانگیری نیز در برابر هرپاسب چنین آمده‌است: «ستاره? سیار بود».

ادامه مطلب...


کلمات کلیدی : سیارات، سحابی ها چه هستند؟

کهکشان ها

ارسال‌کننده : محمد کاظمی در : 89/2/29 7:46 عصر

کهکشان به مجموعه ستارگان،گاز و غبار گفته می‌شود که با نیروی جاذبه کنار هم نگاه داشته شده‌اند. کوچک‌ترین کهکشانها دارای عرضی برابر با چند صد سال نوری هستند و بزرگ‌ترین کهکشانها تا ? میلیون سال نوری عرض دارند و شامل بیش از ???? میلیارد ستاره هستند. اشکال کهکشانها بر اساس شیوه‌ای طبقه بندی می‌شود که طبق شیوه طبقه بندی ستاره شناس آمریکایی،ادوین هابل،شکل یافته‌است. در مورد تکامل کهکشانها اطلاعات قطعی کمی در دست است. تنها مطلب مورد اطمینان این است که کهکشانها میلیاردها سال پیش به شکل توده‌ای از ابرهای گازی و غباری بوجود آمدند.

ادامه مطلب...


کلمات کلیدی : کهکشان ها، سحابی ها چه هستند؟