سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ستارگان افتان چیستند؟

ارسال‌کننده : محمد کاظمی در : 89/3/2 6:7 عصر

هزاران سال بود که بشر ستارگانی را می دید که از آسمان فرو می ریزند ، ولی نمی دانست آنها چه هستند و از کجا می آیند .

برخی چنین می پنداشتند که آنها از جهان دیگری فرود می آیند . ولی ما امروزه می دانیم این چیز هایی که از آسمان فرو می ریزند ، هرگز ستاره نبوده ، بلکه اجسامی هستند به نام « شهاب » .

شهاب ها اجسام سخت و کوچکی هستند که در فضا به گردش می آیند و ممکن است که حتی ار درون جوّ زمین هم بگذرند .

ما شهاب ها را هنگامی می بینیم که وارد جوّ زمین می شوند . چه در این صورت دنباله ای نورانی از خود بجای می گذارند .

وقتی که شهاب با هوای زمین برخورد می کند ، حرارتی بسیار تولید می شود که همین حرارت است که آن دنباله ی نورانی را پدید می آورد .

شگفت اینست که بیشتر شهاب ها به قدری ریزند که گاهی به اندازه ی سر یک سنجاق می رسند . ولی البته گاهی هم ممکن است که وزن یک شهاب به چند تن برسد بیشتر شهاب ها را همان حرارتی نابود می کند که در برخوردشان با جوّ زمین تولید شده . تنها قسمت های بزرگ تر شهاب هاست که باقی می ماند و به زمین می رسد .

دانشمندان معتقدند که در هر شبانه روز صد ها شهاب به سوی زمین فرو می ریزد . ولی چون بیشتر سطح زمین آب است آنها معمولاً در اقیانوس ها یا دریاچه ها غرق می شوند .

گاهی ممکن است فقط یک شهاب در آسمان آشکار شود و به سوی جهتی به گردش آید. ولی شهاب ها معمولاً در گروه های دسته جمعی ، یعنی صد تا صد تا ، به حرکت می آیند . لحظه ای که زمین در گردش خود به یکی از این گروه ها نزدیک می شود ، بر اثر برخورد جوّ با آنها منظره ای دیده می شود که ریزش شهاب ها نام دارد .

شهاب ها از کجا می آیند؟

اکنون اخترشناسان معتقدند که شهاب ها همان تکه های خرد شده ی ستارگان دنباله دار هستند .

چون ستاره ی دنباله داری خرد می شود ، میلیون ها تکه از آن پراکنده می شوند که همچنان به گردش خود در فضا ادامه می دهند .

گروه شهاب ها در مسیر یا مدارهایی منظم حرکت می کنند و از هر 33 سال یک بارگذارشان از مدار زمین می افتد .

چون تکه ای از شهاب به زمین برسد قطعه ای به دست ما می آید که آن را سنگ شهاب یا « شخانه » می نامند . علت فروافتادن این سنگ کشش نیروی جاذبه ی زمین است .

در زمان های بسیار پیش ، یعنی در سال 467 پیش از میلاد ، سنگ شهابی به زمین افتاد و این حادثه به قدری مهم تلقی شد که تاریخنویسان رومی آن را یادداشت کردند!





کلمات کلیدی : ستارگان افتان