سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صورت های فلکی چه هستند؟

ارسال‌کننده : محمد کاظمی در : 89/3/2 6:2 عصر

آیا تا کنون ستارگان را طوری نگاه کرده اید که از نحوه ی قرارگرفتن آنها خطوط و شکل هایی در ذهن خود برایشان ترسیم کنید؟

در روزگار باستان مردم این کار را تقریباً در همه جای جهان می کردند و به هر گروه از ستارگانی که گرد هم قرار می گرفتند ، نامی می دادند.

پس هر گروهی از ستارگان بدینگونه در قالب شکلی ترسیم شده ، میان شان رابطه ای برقرار می گردید . هر گروه از این ستارگان را به فارسی یک « صورت فلکی » یا « برج » می نامند ، ولی به انگلیسی آنرا می گویند : کانستِلیِ شِن constellation که از واژه ی لاتین ( ستِلا ) گرفته شده و به معنای « مجموعه ی ستارگان » است .

واژه ی بالا که امروزه بکار می رود یادگار رومیان قدیم و حتی یونانیان بسیار قدیم تر است . بخشی از چیزهایی را که یونانیان درباره ی ستارگان می دانستند ، از مردم بابل فرا گرفته بودند .

بابلیان برخی از شکل هایی را که خود از روی ستارگان ترسیم کرده بودند ، نامگذاری می کردند . بعضی ها را به نام حیوانات و بعضی دیگر را به نام های پادشاهان ، ملکه ها و قهرمانان افسانه ای خود ، می خواندند.

ادامه مطلب...


کلمات کلیدی : صورت فلکی ها

سحابی ها چه هستند؟

ارسال‌کننده : محمد کاظمی در : 89/3/2 5:23 عصر

 

عکس از توده کامل ابر جبار از فاصله ای  دور در فضا                          

سحابی ها:                         

سحابی یا توده های عظیم گاز و گرد ما بین فواصل ستارگان راه شیری از واژه لاتین به معنی ابر گرفته شده است. ستاره شناسان اولیه نیز این اصطلاح را در مورد کهکشانهایی که خارج از راه شیری بود به کار برده اند. این نوع کهکشانها که به ابرهای خارج کهکشانی یا EXTRAGALACTIC NEBULA  شهرت دارند, به مجموعه ای از نورهای مرئی و مبهم اطلاق می شوند که در فواصل بین ستارگان دیگر قرار دارند. اما امروزه تلسکوپهای فضایی نشان می دهند که این ابرهای خارج کهکشانی دقیقاً مثل همان سیستم ها و یا مجموعه ستارگانی هستند که در راه شیری وجود دارند.

امروزه دانشمندان اصطلاح سحابی را فقط برای توصیف مجموعه ابرهای متشکل از گرد و غبار و گازهای داخل کهکشان راه شیری و کهکشانهای دیگر به کار می برند.

دانشمندان این نوع ابرها را به دو دسته تقسیم می کنند:

1-       ابرهای منتشر و پراکنده DIFFUSE NEBULAE

2-       ابرهای ستاره ای                                 PLANETARY NEBULAE

               

تصویری از ابر کیهانی منتشر جبار یا شکارچی

ولی هر دو گروه را ابرهای گازی نیز گفته اند. نوع اول ابرهای کیهانی یعنی ابرهای منتشر بیشتر از نوع دوم است بطوریکه برخی از این ابرهای پراکنده حاوی مقادیر کافی از گرد و غبار و گاز برای تشکیل یکصد هزار ستاره به اندازه خورشید می باشند.

ادامه مطلب...


کلمات کلیدی : سحابی ها چه هستند؟